Zde uvádíme základní přehled rakouských dopravních předpisů – pravidel silničního provozu v Rakousku, řidičské průkazy a povinné vybavení vozidel v Rakousku.
Přečtěte si článek Do Rakouska autem - informace na cestu.
Na rakouských dálnicích si dejte pozor na označení IG-L. Jedná se o označení tzv. ekologických zón.
Za překročení rychlosti v těchto zónách hrozí zákaz řízení!
Více informací o ekologických zónách na rakouských dálnicích najdete v článku IG-L zóny.
Jezdí se vpravo, předjíždění vlevo.
Zastavením se rozumí přerušení jízdy nejvýše na 10 minut nebo na dobu nutnou k naložení, eventuelně složení nákladu.
Zastavení a stání je zakázáno v prostoru zastávky hromadné dopravy. Tento prostor začíná 15 metrů před označením zastávky a končí 15 metrů za ním.
Zastavení a stání je dále zakázáno na úzkých místech vozovky, v nepřehledných zatáčkách, na mostech, podjezdech, tunelech a před vrcholem stoupání.
Vždy je zakázáno odstavení vozidla v druhém (levém) pruhu ve směru jízdy.
Na odstavném pruhu dálnic je dovoleno zastavit nebo stát pouze v případě poruchy na vozidle.
Otáčení, kromě míst označených dopravními značkami Zákaz odbočování, Zákaz otáčení a Přikázaný směr jízdy, je zakázáno i na úzkých nebo nepřehledných ulicích, dále při velkém dopravním provozu a v obci na silnicích s předností v jízdě. Výjimkou je otočení na řízené křižovatce, kde je otáčení v souladu s pravidly dovoleno.
Pokud se dva jízdní pruhy spojují a dále pokračuje jen jeden jízdní pruh, jedou vždy střídavě vozidla z jednoho a druhého pruhu. To platí i pro případ, kdy je jízdní pruh zúžen překážkou.
Na křižovatce silnic nerozlišených dopravními značkami má přednost v jízdě tramvaj, i když přijíždí zleva.
Na jednosměrné silnici se smí tramvaj předjíždět vpravo nebo vlevo. Vedou-li tramvajové koleje po obou stranách vozovky, nesmí po nich řidič jet, poskytuje-li mu zbývající část vozovky dostatek místa pro jízdu.
Řidič nesmí omezit nebo ohrozit chodce, který přechází vozovku po přechodu pro chodce. K přechodu se proto musí přibližovat jen takovou rychlostí, aby mohl včas bez problémů zastavit. Není-li provoz na přechodu řízen, nesmí se bezprostředně před ním a na něm předjíždět.
Všechna motorová vozidla musí být osvětlena za jízdy i ve dne.
V tunelu lze zastavit pouze v krajních případech.
Na dálnici smí jet vozidla, která dosahují rychlosti nad 40 km/h.
Na dálnicích a čtyřproudých silnicích platí zákaz stopování.
Vzorek pneumatik na osobním vozidle musí mít hloubku dezénu alespoň 1,6 mm, na nákladním vozidle min. 2 mm. Při porušení tohoto předpisu policie může odebrat státní poznávací značku. Zpět ji lze dostat až po zaplacení vysoké pokuty a po výměně pneumatik.
Pro tónování skel platí podobné předpisy jako u nás, propustnost světla musí být tedy u předního tónovaného skla min. 75 %, u bočních předních skel min. 70 %.
Řidič motorového vozidla je povinen každé dítě zabezpečit jeho věku a váze odpovídajícím zařízením. Dítě do 14 let a menší než 150 cm musí být zajištěno svým vlastním bezpečnostním zařízením (sedačkou), a to i na zadních sedadlech. Pro osoby starší 14 let, ale menší než 150 cm je toto zabezpečení doporučené, ale není povinné. Ovšem pokud by tříbodový bezpečnostní pás zasahoval i dítěti staršímu 14 let přes krk, je sedačka také povinná. Osoba mladší než 14 let, ale větší než 1,50 m, smí použít bezpečnostní pásy pro dospělé.
Národní řidičské průkazy: odpovídající anexu 6 z roku 1968. Národní řidičské průkazy, odpovídající modelu Evropského společenství.
Mezinárodní řidičské průkazy: tyto podmínky se vztahují jak na vozidla, která jsou dočasně dovezena do Rakouska, tak na vozidla, která si návštěvník v Rakousku vypůjčí nebo pronajme.
Pro motorová vozidla se zahraniční státní poznávací značkou platí, že použití bezpečnostních pásů je povinné na všech sedadlech, pokud jsou jimi tato vozidla vybavena. Při nedodržení tohoto předpisu je udělována pokuta 35 až 72 €.
Řidič motorového vozidla je povinen každé dítě zabezpečit jeho věku a váze odpovídajícímu bezpečnostnímu zařízení. To znamená, že každé dítě do 14 let a menší než 150 cm musí být zajištěno svým vlastním bezpečnostním zařízením, a to i na zadních sedadlech.
Osoba starší 14 let, ale menší než 150 cm již nemusí být ve speciálním bezpečnostním systému, přesto je to doporučeno.
Pokud by tříbodový bezpečnostní pás zasahoval i dítěti staršímu 14 let přes krk, musí být použit dětský zádržný systém i v tomto případě.
Osoba mladší než 14 let, ale větší než 1,50 m, smí použít bezpečnostní pásy pro dospělé.
Od 1. ledna 1999 smí být na jednom sedadle přepravováno pouze jedno dítě.
Helmy jsou povinné pro řidiče i spolucestující na motocyklu.
Potkávací světla nebo světla pro denní svícení musí být používána trvale vždy, když je motorové vozidlo v pohybu.
Mlhovky jsou povoleny pouze za špatné viditelnosti při mlze, dešti nebo padajícím sněhu.
Je povinný pro všechna vozidla.
Je povinná.
Min. hloubka dezénu je 1,6 mm u osobních vozidel, u nákladních 2 mm a 1 mm u mopedu.
Pro osobní vozy nebude v zimním období platit v příštím roce povinnost používání zimních pneumatik.
Jsou povinné pro řidiče všech dvoustopých vozidel. Řidič ji musí mít v kabině vozidla a obléká si ji v případě, že opouští vozidlo (nehoda, oprava apod.) na dálnicích, rychlostních silnicích a mimo obce a při umisťování výstražného trojúhelníku po nehodě.
Reflexní vesty musejí odpovídat EU normě 471, to znamená, že jsou vyrobeny z barevného, fluorescenčního materiálu (barva oranžová, červená nebo žlutá) se 2 nebo více reflexními pruhy. Toto opatření se netýká spolujezdců, řidičů mopedů a motocyklů, ale i jim se vesta doporučuje.